ZF’s historie i glimt…
Den 2. juli 1900 lettede verdens dengang første og største styrbare luftskib fra Bodensee i Sydtyskland og fløj i 15 minutter over Manzell bugten. Luftskibet var konstrueret og bygget af Ferdinand Graf von Zeppelin og hans stab af teknikere, hvilket snart gav navnet ”Zeppelinere” til luftskibene. Dette blev starten til ZF, idet Zeppelin Selskabet selv konstruerede og lod fremstille transmissioner til luftskibene. I løbet af årene op til 1915 gik kendte personer som Claude Dornier, Karl Maybach, Alfred Colsman, Hugo Eckener og Alfred Graf von Soden-Fraunhofen ind i Zeppelin Selskabet. Især Graf von Soden skulle vise sig at være en visionær ingeniør, der fremstillede verdens første halvautomatiske gearkasse til personbiler. Dette lagde grunden til ZF’s senere vækst indenfor automobilindustrien.
Ved Graf Zeppelins død i 1917 var Zeppelin Selskabet blevet til en stiftelse forvaltet af byen Friedrichshafen, hvilket også er tilfældet i dag.
Op igennem 1920’erne bygges der flere store luftskibe, ligesom Zeppelin Selskabet også involverer sig i den hastigt voksende autoindustri med transmissioner til både person- og lastbiler. I 1937, hvor det hidtil største luftskib faldt brændende til jorden under en landing i Lakehurst i USA, var luftskibenes æra definitivt forbi. Tysklands militære oprustning var i fuld gang, og ZF producerede transmissioner til både lastbiler og kampvogne, herunder den berømte Tiger kampvogn. Op igennem 2. verdenskrig var både ZF fabrikkerne og de to andre store rustningsfabrikker i Friedrichshafen, Maybach (lastbiler) og Dornier (fly), oplagte bombemål for de allierede. Den 28. april 1944 jævner allierede fly 80% af de tre fabrikker samt det meste af byen Friedrichshafen med jorden.
I tiden op til 1945 har ZF udvidet med fabrikker i Passau og i Schwäbisch Gmünd med hovedværket i Friedrichshafen. I begyndelsen af 1946 begyndte ZF igen at producere reservedele, og herefter gik produktionen hurtigt op til også at omfatte produktion af komplette gearkasser. I 1949 har ZF 2.000 medarbejdere og i 1950 overtager Zeppelin Stiftelsen igen selskabet, der har været under de allieredes militærforvaltning siden 1945. Op igennem 50’erne og 60’erne producerer ZF gearkasser, såvel manuelle gearkasser som automatgearkasser, til den hurtigt voksende bilisme.
Du kan læse meget mere om ZF’s historie på vores internationale website
ZF Danmarks historie...
Fra 1953 til 1977 var ZF repræsenteret i Danmark af en privatforhandler. I 1977 blev det nuværende ZF Danmark grundlagt som et 100% datterselskab af ZF Friedrichshafen og den tidligere privatforhandler fungerede som forhandler for ZF Danmark i Nordjylland.
ZF Danmarks opgave var og er at sælge ZF produkterne og reservedele til disse samt yde teknisk og kommerciel service til alle ZF kunder i Danmark. Via udenlandske producenter kommer der ZF produkter ind i Danmark i mange forskellige typer køretøjer som fx lastbiler, bybusser, rejsebusser, entreprenørmaskiner, militære køretøjer samt tog, skibe, fly, vindmøller og industrimaskiner.
Milesten for ZF Danmark har fx været indførelsen af ZF Ecomat gear, som er et automatgear til bybusser, der i dag bruges af 60-70% af Danmarks bybusser. I 1990’erne blev et stort antal M 113 pansrede mandskabsvogne remotoriseret med nye motorer og ZF gear. Ligesom opklaringskøretøjer Movac-Piranha har ZF gear. ZF Danmarks værksteder kan renovere disse gear. Fra 1977 til 2003 lå ZF Danmark i Brøndby fordelt i flere bygninger. Den 1. juli 2003 flyttede ZF Danmark så til Taastrup, hvor der blev næsten dobbelt så meget plads. Den 1. januar 2004 overtog ZF Danmark forhandleren i Aalborg i forbindelse med et generationsskifte.
ZF Danmark har i dag ca. 30 medarbejdere i Taastrup og Aalborg. ZF Danmarks salgsområder er Danmark, Færøerne, Grønland og Island samt for industriprodukterne hele Skandinavien.
I dag markedsfører ZF Danmark komplette transmissioner, reservedele og tjenesteydelser i forbindelse med følgende produkter:
- Gearkasser, servostyringer og aksler til alle typer nyttekøretøjer som busser, lastbiler og entreprenørmaskiner.
- Hovedtransmissioner og akselvendegear til tog
- Marinegear til lystfartøjer og arbejdsbåde
- Præcisionsgear til den maskinbyggende industri
- Industrielle transmissioner, herunder også nogle ikke-ZF produkter
- Hovedgear til vindmøller
ZF Danmark har været ISO certificeret siden 1997.