Azimuth Thrustere
Højeste manøvredygtighed for skibe
Et meget bredt program af styrbare azimuth thrusters i forskellige installationskonfigurationer tilbyder flådeejere og styrmænd på alle typer af kommercielle fartøjer et kompakt fremdriftssystem med den højeste grad af manøvredygtighed. ZF leverer komplette integrerede systemer som inkluderer kontrolpaneler og joysticks. Systemerne er kundetilpassede og kan matches til de forskellige konfigurationer til både diesel motorer og elektriske motorer.
Sænkbare Thrustere
Sikrer høj manøvredygtighed og positionsfastholdelseevne for skibe
Sænkbare azimuth thrusters er bygget til input fra 200kW-2000kW, i Z-drive eller L-drive konfigurationer. Når de opererer i fuld azimuth er thrusteren en del af fremdriftssystemet for at øge fartøjets positionfastholdelsesevne. Udstyret med faste propeller kan enheden bruges til standard diesel-, hydraulisk- eller elektriske motorer. Kundetilpasset thruster design tillader perfekt montage på fartøjets skrog, mens propel designet sikrer effektivitet.
Thruster specielt for lavvandsområder
Sikrer høj manøvreevne specielt for lavvandsområder
Thruster for lavvandsområder er dimensionerede for input fra 100-825kW. På fartøjer der navigerer i lavvandsområder, så som færger bruges disse thrustere som hovedfremdriftsenhed. De kan også designes til at yde back-up thrust eller hjælpe fremdrift på f.eks. forskningsfartøjer. ZF leverer ofte lavvandsthrustere som et bedre alternativ til tunnelthrustere. Disse kan konfigureres i kombination med sænkbare thrustere, tunnel thrustere og brønd- eller dæk-monterede fremdriftsenheder.
Tunnel Thrustere
Forbedret manøvreevne
Disse extra fremdriftsenheder med optimeret hydro dynamisk effektivitet sikrer signifikant øget manøvreevne på traditionelle akselmonterede kommercielle fartøjer og store lystbåde. Specielle versioner af disse thruster systemer er tilgængelige. For eksempel har vi en løsning hvor thrusteren er monteret i et gummeophæng. Dette reducerer strukturbåren støj væsentligt og det giver muligheden at fjerne thrusteren under vedligehold uden at skulle i tørdok.